wtorek, 14 lutego 2017

"Margo" - Tarryn Fisher

" Chcę jej powiedzieć, że nie musi się martwić o moją duszę. Ten chłopak ją uratuje. "

Znalezione obrazy dla zapytania margo tarryn fisherCo byś zrobił, gdybyś żył w patologicznej rodzinie, a twoja matka była prostytutką?
I gdyby nagle na twojej drodze stanął przystojny chłopak?
A wkrótce okazało się, że jesteś jedną z niewielu osób, które jako ostatnie widziały zaginioną dziewczynkę?


Sięgając po "Margo" nastawiałam się na kolejną młodzieżówkę, która nie zaskoczy mnie. Jednak Tarryn Fisher udowodniła mi, że nie jestem takim dobrym detektywem, jak mi się wydaje. Wszystkie teorie spiskowe poszły w las, a ja zostałam miło zaskoczona.

Całość zaczyna się w momencie, gdy Margo ma trzynaście lat, później osiemnaście i kolejne lata. Zazwyczaj przeszkadzają mi takie przeskoki w czasie, ale tutaj ogromnie spodobało się to mi. Dało zdecydowanie szerszy pogląd na jej postać i głębsze poznanie oraz wniknięcie do jej duszy.
Margo jest dziewczyną zagubioną, odkąd jej matka wpadła w depresję. I chociaż kiedyś w jej życiu było bardzo dobrze i żyła wychowywana w szczęściu, to wszystko zaczęło się sypać. Nie jest to dziewczyna tryskająca energią. Ma nadwagę, swoje problemy i nie może na nikogo liczyć, ponieważ nie ma żadnego przyjaciela. W domu nie przelewa się, ponieważ matka zarabia swoim tyłkiem, a więc Margo żyje w patologicznym otoczeniu. Ma to ogromny wpływ na nią. Nie wierzy w siebie i ma mnóstwo kompleksów.
A jednak pewnego dnia los uśmiechnął się do niej i na jej drodze stanął Judah, przystojny, popularny chłopak, który porusza się na wózku inwalidzkim. W tamtym momencie życie Margo całkowicie się zmieniło.

" Perła zaczyna swoje życie jako śmierć - coś niechcianego, na przykład fragment skorupy albo okruch, który przypadkiem trafia do muszli małża. "

Znalezione obrazy dla zapytania margo tarryn fisher"Margo" jest książką mądrą, ale też nie do końca idealną. Pokazuje problemy z jakimi borykają się ludzie. O depresji zapewne wielu z was słyszała, podejrzewam, że nawet każdy. Z pewnością wiecie, że niszczy ona życie. I to spotkało matkę Margo. Dziewczyna tak naprawdę w pewnym momencie swojego życia straciła ją, bo ta zachorowała. Wychowywała się sama, w strachu i zakazach. W jej życiu nie było szczęścia.
I właśnie ta książka pokazuje, jak trudne życie mają dzieci, nastolatkowie, którzy muszą mieszkać z jednym rodzicem i to w dodatku chorym. Cała historia pokazuje jak ciężkie jest życie i jak jeden problem może przerodzić się w ogromną katastrofę.
"Margo" pokazuje także, że nie liczy się tylko wygląd, czy też umiejętności, ale także wnętrze człowieka. I to jest piękne w tej książce.

Ale nie wszystko tutaj jest takie kolorowe. Główne bohaterka po zaginięciu dziewczynki zaczęła wyznawać zasadę "Oko za oko. Krzywda za krzywdę. Ból za ból.". I cóż, może dla niektórych jest to sprawiedliwe, bo tak powinno w życiu być. Co komuś zrobisz, to tobie zrobią, ale Margo dostała na tym punkcie obsesję. Chciała wymierzyć sprawiedliwość po swojemu i to za wszelką cenę. Stała się dziwną osobą, po której można było spodziewać się wszystkiego. Jakbym spotkała ją na ulicy, to zaczęłabym uciekać z krzykiem. I właśnie na tym opierała się praktycznie cała fabuła. Na gonitwie za sprawiedliwością.

" Nigdy nie myślałam, że zrobiłam coś głupiego. Właściwie to nigdy nie zastanawiałam się nad tym, co zrobiłam. Po prostu słuchałam swojego ciała. "
Znalezione obrazy dla zapytania marrow tarryn fisher
Podoba mi się brutalność jaka tutaj występuje. Autorka nie owijała w bawełnę, tylko pokazała krwawą obsesję Margo, która chociaż nie jest normalna, to jednak fajnie, że tak zostało wszystko przedstawione.
Uważam, że historia tej dziewczyny jest smutna. Miała trudne życie, które odbiło się na niej i widać tego efekty. Zdecydowanie siadło jej na psychikę.
Dość sporym minusem jest akcja tej książki. Chociaż dzieje się w niej trochę, to jednak to tempo jakie w niej panuje potrafi momentami nużyć.
Ale wszystko wynagradza nam zakończenie, które totalnie rozłożyło mnie na łopatki i zaskoczyło. Nie spodziewałam się tego, chociaż Margo jest wariatką. Ta brutalność jest naprawdę świetna!
Cała historia jest bardzo ciekawa i warto ją poznać, dlatego też nie zastanawiajcie się i sięgnijcie po tę książkę.

Ocena: 8/10


Wydawnictwo:

Liczba stron: 320
Data wydania: 11.01.2017

Za możliwość przeczytania dziękuję bardzo Wydawnictwo SQN.


35 komentarzy:

  1. Nieczęsto sięgam po takie powieści, ale to "miłe zaskoczenie" mnie przekonało ;)

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że i Tobie książka się spodoba!

      Usuń
  2. Ohohoho, dawno mnie tu nie było! Ale się u Ciebie klimatycznie zrobiło!Wygląda ślicznie!:D
    Hmm, ja również nie przepadam za takimi przeskokami w czasie, więc mam nadzieję, że mi - jak tobie - tym razem coś takiego przypadnie do gustu!
    Tak jak zachęca mnie okładka, tak czytając recenzję,coraz mniej chcę po nią sięgnąć :( Znaczy, nie zrozum mnie źle! Świetnie piszesz i Twoje recenzje są jak miód na serce - ale dramat/tragedia to nie mój gatunek :( Czuję, że bym się nie wczuła w tę książkę:((
    Chociaż.... zasada "Oko za oko. Krzywda za krzywdę. Ból za ból." mimo wszystko mnie ciekawi....
    Nosz, Cię pierunie! Teraz to ja już nie wiem czy czytać, czy nie czytać. niby nie chcę - a jednak nadal mnie do niej ciągnie! Więc zapiszę na listę, ale nie jestem pewna czy przeczytam :(
    Pozdrawiam!

    Osobisty ósmy księżyc :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło, że tutaj zawitałaś. Przyszedł w końcu czas na zmiany.
      Daj książce szansę, może akurat przypadnie do twojego gustu i się zaprzyjaźnicie.

      Usuń
  3. Ja jestem ciekawa tej książki. To coś innego niż dotychczasowa seria autorki Mimo moich win, więc z chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wcześniejszych książek autorki nie znam, ale do tej zachęcam.

      Usuń
  4. Zaskoczenie było miłe i moim zdaniem szokujące :)
    Dawno nie zaczytałam się w tak dziwnej i jednocześnie intrygującej książce. Momentami przyłapywałam się nawet na zastanawianiu się jakby to było stać się taką Margo na kilka chwil. Już same myśli napawały mnie przerażeniem! ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie zgadzam się! Intryguje z każdą stroną, a myśli stają się złe.

      Usuń
  5. Chętnie bym przygarnęła pod swoje skrzydła :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Odpowiedzi
    1. A więc nie pozostaje Ci nic innego, jak sięgnąć po książkę.

      Usuń
  7. Jestem bardzo ciekawa tej książki :)
    Pozdrawiam! http://literacki-wszechswiat.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie się bardzo podobała ;)
    http://justboooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam ją! Mega wysoko zawiesiła poprzeczkę dla tegorocznych nowości dla młodzieży. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, aczkolwiek ja znam już kilka, które ją pobiły :D

      Usuń
  10. Bardzo intryguje mnie fabuła tej książki, szczególnie ze względu na mnóstwo pozytywnych recenzji. Muszę dać szansę "Margo".

    OdpowiedzUsuń
  11. http://www.pangrodzki.pl - blog artysty, pisarza

    Zobacz moją nową książkę science-fiction i muzykę elektroniczną oraz obrazy olejne na płótnie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawi mnie mroczność tej powieści, na pewno po nią sięgnę jak mi życia starczy :D
    Pozdrawiam,
    Mon z http://czytelniczyzamet.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że znajdziesz kilka chwil dla niej.

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. Fajna książka, a więc pełno jej wszędzie.

      Usuń
  14. Strasznie głośno o tej książce ostatnio ;) Jak trochę opadnie na nią szał to przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Do tej książki mam strasznie mieszane uczucia. Niby nie jest zła, ale dobra też nie jest. Gdyby Fisher wydała książkę w podobnym klimacie z pewnością bym ją przeczytała, ale po "Margo" nie sięgnęłabym drugi raz.
    Pozdrawiam,
    http://czytaniamania.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również uważam, że Margo jest na raz. Ma swoje wady, to prawda.

      Usuń
  16. Powiem szczerze, ja nie do końca wiem jak ocenić tą książkę. Niby dobra, bo inna i na wskroś brutalna, grająca na emocjach, ale z drugiej strony wykonanie trochę słabe i nie do końca przemyślane. I dla mnie właśnie zakończenie było, delikatnie mówiąc, beznadziejne ;D Cóż, może dlatego że przed rozpoczęciem czytania spodziewałam się po tej książce czegoś innego i chyba chciałam, żeby cała powieść zakończyła się trochę bardziej "mocno"... No i jakoś losy Margo nie rozwinęły się dla mnie zbyt logicznie, ale to siła psychiki głównej bohaterki i z pewnością zabieg zastosowany przez autorkę celowo. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margo nie była normalna, a więc i całość nieco dziwna, ale ogólnie fajna. Mi zakończenie spodobało się.

      Usuń
  17. Słyszę same pozytywne opinie na temat tej książki, więc mam nadzieję, że również kiedyś się przekonam jaka jest cudowna :)
    Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie na rozdanie książkowe: http://niezapomniany-czas-czyli-o-ksiazkach.blogspot.com/2017/02/rozdanie.html

    OdpowiedzUsuń
  18. Wszędzie ta książka, muszę się za nią zabrać w końcu :)

    OdpowiedzUsuń