‘’Polacy last minute. Sekrety pilotów wycieczek” – Justyna Dżbik-Kluge

 

Miałam okazję czytać już o przeróżnych zawodach i tym razem padło na pilotów wycieczek. To kolejna profesja, o której nie mam pojęcia, a wydaje się ciekawa i specyficzna. Wszędzie krąży naprawdę wiele stereotypów na temat Polaków na wakacjach i miałam nadzieję, że książka ta pozwoli mi zweryfikować, które z nich są prawdziwe. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że raczej nie pojawiają się już typowi ,,Janusze w sandałach ze skarpetkami i reklamówką z Biedronki”. Dla mnie to jest po prostu takie ogólne określenie mentalności Polaków na wakacjach.

Historii na temat Polaków na wakacjach jest naprawdę wiele, ale zdecydowanie najlepszym źródłem informacji są osoby, które bezpośrednio mają styczność z wczasowiczami. Piloci wycieczek bez wątpienia wiele widzieli i wiele przeżyli, a to uprawnia ich do opowiadania o mentalności polskich miłośników wyjazdów zagranicznych.

Książka ta składa się z kilku rozdziałów, które konstruowane są na podobnych zasadach. Znajdują się tam wypowiedzi osób zajmujących się wycieczkami organizowanymi przez biura podróży, ale też krótkie wywiady. Forma jest stosunkowo urozmaicona i moim zdaniem odpowiednia do tematyki. Autorka oczywiście pisze kilka rzeczy typowo od siebie, ale nie wypowiada się na tematy, których nie zna. Ona raczej jest takim swego rodzaju narratorem i kieruje tą książką tak, aby była ciekawa i atrakcyjna dla potencjalnego odbiorcy.

Niektóre z historii naprawdę szokują, bo nie wyobrażałam sobie, że wczasowicze mogą mieć taką wyobraźnie i takie oczekiwania! Jazda na wakacje nie jest już czymś ekskluzywnym, jak jeszcze jakiś czas temu. Obecnie przeciętny przedstawiciel klasy średniej może iść do biura podróży i znaleźć wycieczkę, która będzie na tyle tania, aby móc sobie na nią pozwolić. Na to również zwraca uwagę autorka i obrazuje ciekawą perspektywę. Wycieczki do Japonii różnią się od wycieczek do Egiptu, jeżdżą na nie również inne osoby. Z mojej perspektywy takie informacje okazały się bardzo ciekawe, pouczające i genialne dla początkującego socjologa.

Były momenty, że książka ta była dla mnie okropnie zabawna, siedziałam i płakałam ze śmiechu! Niektóre sytuacje były tak abstrakcyjne, że aż trudno było mi w nie uwierzyć, jednak wtedy przypominałam sobie o pomysłowości Polaków i powiedzeniu, że ,,Polak potrafi”. Naprawdę udało mi się rozluźnić przy tej pozycji i bez wątpienia polecam ją wszystkim, którzy mają dystans do siebie i innych rodaków.

Pandemia dość mocno zatrzymała turystykę, co we wstępie zauważyła sama autorka. Mimo wszystko trudno prognozować, że wraz z covid zmieni się mentalność Polaków i ich podejście do odpoczynku zagranicznego. To pozwala mi sądzić, że ta książka nadal jest aktualna, a zawarte w niej historie prawdziwe i będą się powtarzać w przyszłości. Nie da się od tak wykorzenić wieloletniej tradycji i poczucia, że ,,klient nasz pan”.

,,Polacy last minute. Sekrety pilotów wycieczek” to książka dość specyficzna, ale ciekawie skonstruowana. Jest w niej cała masa wypowiedzi pilotów wycieczek, którzy muszą mieć stalowe nerwy i własne sposoby na wczasowiczów. Czy jest to pozycja idealna? Trudno mi powiedzieć, ale z pewnością ciekawa, rozluźniająca i po prostu śmieszna. Autorka starła się dobrać materiał tak, aby był różnorodny i opisywał wiele sytuacji, nie tylko tych o ciekawych outfitach i pakowaniu jedzenia ze stołówki.


Ocena: 8/10

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu W.A.B.



Patrycja

    Blogger Komentarze
    Facebook Komentarze

0 komentarze:

Prześlij komentarz