‘’Historia archeologii. Podstawowy przewodnik po przeszłości człowieka” – Paul Bahn, Brian Fagan

 

Jako nastolatka miałam marzenie, aby zostać w przyszłości antropologiem lub archeologiem. Zdawałam sobie jednak sprawę, że kompletnie nie mam do tego predyspozycji i raczej pisany jest mi inny zawód. Mimo wszystko fascynowało mnie to odkrywanie śladów przeszłości, wymiatanie ziemi i tak dalej. Widziałam wiele ciekawych programów na ten temat i to była namiastka spełniania marzeń. Nadal fascynuje mnie przeszłość, a raczej jej odkrywanie przez naukowców. Wydawałoby się, że wiemy już wszystko, ale to błędne przekonanie.

Książka ta jest po prostu ogromna i bardzo ciężka. Za wagę oczywiście odpowiadają również dobrej jakości materiały. Oprawa jest twarda, format większy niż A5, ale mniejszy niż A4, więc trochę niestandardowy. Oczywiście strony są gładkie, ilustracje wyglądają na nich korzystnie i całość stanowi po prostu encyklopedię tematyczną, przynajmniej w moich oczach.

Nie da się przebrnąć przez tę książkę w kilka godzin czy dni. Jej objętość po prostu na to nie pozwala, ale osoba interesująca się taką tematyką z pewnością chętnie sięgnie po taką pozycję. Osobiście byłam bardzo zaintrygowana i dałam sobie dużo czasu, aby poznać wszystkie informacje, ponieważ chciałam dowiedzieć się czegoś o świecie.

Autorzy zwracają uwagę na chronologię i nie poświęcają czasu tylko jednemu okresowi. Zaczynają od milionów lat przed naszą erą i kończą na czasach współczesnych. Oczywiście całość została podzielona na rozdziały i każdy opowiada o innym czasie. Dzięki temu w środku panuje porządek i niekoniecznie trzeba czytać tę pozycję od początku. Można wybrać tylko interesujące nas okresy.

Oczywiście wnętrze wypełnione jest również fotografiami, jest ich cała masa! To pozycja bez wątpienia dopracowana również pod kątem graficznym, wszystko jest w niej czyste i przejrzyste. Strony nie są wypełnione tekstem, ponieważ fotografie są dodatkiem umilającym poznawanie historii. Oczywiście pokazują również wiele ciekawych rzeczy, których nie da się od tak opisać i sobie wyobrazić.

Sam tekst jest dość naukowy, ale napisany stosunkowo prostym językiem. Autorzy przedstawiają wiele ciekawych faktów i przedstawiają to, co udało się już ustalić archeologom na przestrzeni lat. Muszę przyznać, że o zdecydowanie większości poruszanych tematów nie miałam pojęcia, więc miałam okazję nauczyć się z tej książki naprawdę bardzo wiele. To jest dla mnie najważniejsze, ponieważ z takim zamiarem sięgałam po tę pozycję.

Jedyną rzeczą, która mi przeszkadzała, to stosunkowo mała czcionka. Zdaję sobie sprawę, że w encyklopediach i tego typu książkach zawsze tak jest. Ona jednak sprawiła, iż moje oczy bardzo szybko ulegały przemęczeniu i musiałam odkładać tę pozycję stosunkowo często.

Raczej nie uda mi się w jednym akapicie opisać zawartości tej książki, ponieważ jej tematyka jest szeroka! Autorzy odnieśli się do różnych kwestii i to mi się podobało, dzięki temu w środku panuje różnorodność i czytelnik może spojrzeć na wszystko z szerokiej perspektywy. Podoba mi się to, że na samym końcu umieszczone zostało kilka informacji na temat samej pracy archeologa. To w moich oczach okazało się naprawdę fascynujące, bo przecież kiedyś sama chciałam pracować w tym zawodzie i mogłam zobaczyć, co mnie ominęło.

,,Historia archeologii. Podstawowy przewodnik po przeszłości człowieka” to encyklopedia naprawdę szczegółowa, wypełniona fotografiami, ale także tekstem napisanym w sposób dość przystępny. Autorzy opisali czasy od odległej przeszłości aż do współczesności, więc jest to taki przegląd wielu wieków istnienia życia na ziemi.


Ocena: 10/10

Za możliwość zapoznania się z książką dziękuję Wydawnictwu Arkady



Patrycja

    Blogger Komentarze
    Facebook Komentarze

0 komentarze:

Prześlij komentarz